GP og Kari

Her er Kari og GP på en annen tur

onsdag 21. mars 2012

Dag 1

Noe trøbbel med bloggen i starten så derfor måtte dag 1 - 3 skrives på nytt!! (denne hersens dataen!!)

Når vi la oss på Abisko Fjellstasjon på dag 0 var det stiv kuling og snø, og vi trodde vel at neste dag ble en ufrivillig hviledag. Dagen opprant imidlertid med total vindstille og et lett snødryss i luften. Etter en kraftig frokost på fjellstasjonen la vi i vei kl. 09:00 via Kungsleden som er en 440 km lang turistrute fra Abisko til Hemavan.

De første km gikk vi med kortfeller. Ole sine var 210 cm lange, så definisjonen på kortfeller ble litt uklar for meg. Han hadde iallafall bestillt kortfeller! Ellers fikk Ole et nytt navn idag, Ole pulk, etter minst 40(!) pulkvelt på de første 5 km, fikk noen bange anelser! Etter 5 km kom vi imidlertid på scooterspor og da gikk det bedre. Scooterfolket er forøvrig våre gode venner, uten dem hadde turen blitt ugjennomførbar (iallefall for oss)!

Vi passerte Abiskojaure stugorna etter ca. 14 km i fin stil, men etter det startet slitet. En 3,5 km lang stigning på 350 høydemeter, samt at det ble slutt på scooterspor og det begynte og snø! Da kl. var 6 kom vi til et vindskydd 8,5 km fra Alesjaurestugorna 8som var målet for dagen), der vi rastet og avlvorlig vurderte om vi skulle overnatt i. Fristelsen for en varm hytte og ordentlig seng ble imidlertid for stor og vi fortsatte med hodelykter. Framm kl 21.15 og da var det godt å bli møtt av hyttevert Hennyli med varm saft.

Dagen ble alen god del mer slitsom enn ventet. 35 km og opp fra 400 moh til 850 moh kostet en god del.